„Cultura nu salvează nimic și pe nimeni, ea nu justifică nimic.
Dar este un produs al omului: se proiectează în ea, se recunoaște în ea;
numai această oglindă critică îi reflectă imaginea.”
(Jean-Paul Sartre)
În octombrie 2022 va avea loc cea de-a 7-a ediție a Bienalei de Grafică din Ținutul Secuiesc. Spre deosebire de anii precedenți anul acesta pe lângă spațiile expoziționale ale Centrului de Artă din Transilvania din Sfântu Gheorghe și Muzeul Secuiesc al Ciucului va prezenta o parte din materialele de bază ale Bienalei.
Apelul din acest an este legat organic de cel precedent, iar curatorul Ferencz S. Apor, sensibil la stresul global și la imprevizibilitatea ultimilor ani l-a denumit „Strategii”.
Abordarea artiștilor, la fel ca și cel de acum doi ani, a avut o notă profetică, deoarece a solicitat noi strategii creative pentru viitor, reflectând asupra evenimentelor din trecut, chiar înainte de a ști ceva despre războiul actual, și astfel, în mod conștient sau inconștient, s-a referit la situația actuală.
Conceptul de strategie a fost folosit în primul rând în război și însemna arta de a câștiga. Deși astăzi are o conotație mult mai largă, din păcate, situația noastră actuală ne amintește de conotația inițială a termenului. Nu numai războiul care face ravagii într-o țară vecină, ci și dezastrele ecologice din ce în ce mai acute ale timpului nostru, lupta împotriva pandemiei care nu s-a încheiat încă, criza energetică care se accelerează și care este previzibilă în viitor, declinul economic și așa mai departe.
Numărul de lucrări trimise în cadrul concursului din acest an nu a scăzut semnificativ în comparație cu anii precedenți, membrii juriului având posibilitatea de a alege din 2000 de lucrări trimise de 844 de artiști, ceea ce demonstrează încă o dată receptivitatea și dorința neîntreruptă a artiștilor de a acționa. De data aceasta, 303 lucrări au fost selectate pentru materialul de bază a bienalei, care poate fi văzută în acest catalog.
Deși anul acesta linia maghiară, poloneză și românească a rămas puternică, cantitatea și calitatea lucrărilor trimise de artiștii din America de Sud și Orientul Îndepărtat era impresionantă în comparație cu anii precedenți. Printre laureații din acest an se numără artiști din Polonia, Ungaria, Thailanda, România, Slovacia, Bulgaria și Finlanda.
Privind materialul principal al bienalei, ne putem întreba pe bună dreptate ce strategii creative oferă arta pentru a răspunde la circumstanțele globale în schimbare, la incertitudinea care se face tot mai mult simțită în viața noastră de zi cu zi. Putem găsi un fel de control asupra imprevizibilității? Cum se infiltrează în viețile noastre personale și individuale și cum ne influențează evenimentele din lumea largă și cum putem reacționa la acestea?
Fiecare schimbare generează noi legături sociale și culturale, care dau naștere la noi relații și manifestări socio-culturale. Într-o mare de anxietate, frică, intimidare și manipulare, devine din ce în ce mai dificil să găsești o cale de ieșire, astfel încât o atitudine de singurătate și izolare poate deveni un comportament normal. Este aceasta noua normalitate? Arta a răspuns întotdeauna cu sensibilitate la situațiile de criză, asumându-și un rol de modelare a atitudinii, de sensibilizare a societății, de oglindă a acesteia.
Apelul de participare din acest an al bienalei de Grafică din Ținutul Secuiesc a fost, de asemenea, un răspuns la o criză și o punere în discuție a „noii normalități”. Grafica multiplicativă este una dintre cele mai potrivite genuri pentru a exprima o atitudine critică, deoarece unul dintre rolurile și scopurile sale importante este acela de a pune sub semnul întrebării realitatea percepută și reală și, dacă este necesar, de a confrunta realitatea din jurul nostru chiar și fără milă. Acest lucru este dat și de tehnică, deoarece lucrările create cu acid, cupru, ac sau daltă conțin însăși esența posibilității de exprimare puternică și decisivă.
Lucrările selectate pentru bienala din acest an sunt un amestec frumos de tehnici de artă plastică și soluții digitale, creând experimente unice și un limbaj vizual bogat. Liniile mai ascuțite și stilul mai rece al proceselor mecanice intră organic în dialog cu liniile mai subtile și lirice ale tehnicilor planografice, serigrafice, digitale și personalizate. Indiferent de execuția lor tehnică, alegerea subiectului dezvăluie în mare măsură o lume absurdă, rece și amenințătoare. Prin dialogul lor, tematizările diferitelor probleme, cum ar fi singurătatea, pandemia, disperarea, problemele ecologice, sunt reunite într-o totalitate, oferind o imagine vizuală a situației relevante a timpului nostru.
Privind materialul Bienalei, se pune mereu întrebarea: poate arta și, dacă da, cum poate ea să producă schimbări într-o realitate în afara ei? Dacă materialul de bază din acest an nu poate aduce schimbări concrete, cu siguranță invită privitorul la reflecție prin calitatea lucrărilor și alegerea temelor. Parafrazându-l pe Sartre, este o oglindă critică a mediului nostru apropiat și îndepărtat care, conștient sau inconștient, ne încurajează să ne schimbăm și să mergem mai departe.
„Nu este suficient să ai ochi (…),
trebuie să înveți să vezi.” (Sartre)
Dr. Iréne Kányádi, istoric de artă
Lucrare de artă: ANTAL István, Glitsh 2022